Dato: 25. januar 2022

Forsikringskonferansen 2022 – digital

Velkommen til Forsikringskonferansen 2022

Forsikringsforeningen gjennomførte den årlige Forsikringskonferansen tirsdag 25. januar. Konferansen hadde 150 påmeldte deltakere og ble gjennomført digitalt.

Vi fikk høre interessante innlegg og debatter om status og forventninger til pensjonspolitikken, offentlig tjenestepensjon og konkurransesituasjonen, hvordan ulike aktører investerer, EU-taksonomi, mobilitet og morgendagens forsikringsselskap og om markedsutviklingen i skadeforsikring fra et meglerperspektiv.

Forsikringsprisen 2022 ble tildelt Stine Neverdal som til daglig er Kommunikasjonssjef i Finans Norge

Vi møtte mange gode innledere på konferansen:

Status pensjonsområdet og forventninger til pensjonspolitikken

Vi startet konferansen med å få en status på pensjonsområdet fra myndighetene og forventninger til pensjonspolitikken fra partene i arbeidslivet. Hva mener LO og NHO at staten og bedriftene har råd til? Vi møtte statssekretær Truls Wickholm i Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Roger Bjørnstad, Sjeføkonom, LO og Øystein Dørum, Sjeføkonom, NHO.

Offentlig tjenestepensjon og konkurransesituasjonen

Storebrand, KLP og Pensjonskasseforeningen delte sine perspektiver på konkurransesituasjon og møttes til debatt. Vi fikk høre Jon Hippe, Leder offentlig sektor, Storebrand, Sverre Thornes, Konsernsjef, KLP og Bjarne Refsnes, Styreleder, Pensjonskasseforeningen.

Hvordan tenker og investerer ulike aktører?

Vi fikk høre hvordan ulike aktører tenker og investerer på vei ut av pandemien og videre inn i det grønne skiftet. Vi møtte Kjetil Houg, Administrerende direktør, Folketrygdfondet, Anette Hjertø, CIO/Investeringsdirektør, DNB Livsforsikring  og Alexandra Morris, Investeringsdirektør, SKAGEN.

EU- taksonomi

Vi spurte hvordan skadeforsikringsselskaper blir påvirket og fikk refleksjoner fra både et europeisk og norsk perspektiv. Du traff Line Hestvik, Chief Sustainability Officer of Allianz, Line Asker, Seniorrådgiver Bærekraft, DNB og Amar Murtaza, Sustainability Lead, Gjensidige.

Mobilitet og morgendagens forsikringsselskap

Bilmarkedet er i sterk endring, eierskap til bil endres og nye forretningsmuligheter åpner seg. Nye distribusjonsformer som abonnement, utleie eller andre bil- og mobilitetskonsepter. Hvordan tilpasser forsikringsselskapene seg den nye hverdagen? Vi traff Hermod Wallestad, Daglig leder i Care by Volvo Car Norway, Hans Olav Engli, Leder partneravdeling, Fremtind og Regine Larsen og Head of Market Strategy, Partnerships and and New Business Opportunities, If.

Markedsutviklingen i skadeforsikring

Til slutt fikk vi får høre om markedsutviklingen og refleksjoner om utfordringer fremover fra et meglerperspektiv. Vi møtte Julie Warming, Leder Skade Næring, Söderberg & Partners og Alexander Ringvold, CEO, Arctic Insurance.

09.00 Velkommen til Forsikringskonferansen 2022

Nestleder i Den norske Forsikringsforening, Vegard Stenersen, SpareBank 1 Forsikring

09.05 Status pensjonsområdet og forventninger til pensjonspolitikken

•  Truls Wickholm, Statssekretær, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
  •  Roger Bjørnstad, Sjeføkonom, LO
  •  Øystein Dørum, Sjeføkonom, NHO

10.00 Pause

10.10 Offentlig tjenestepensjon og konkurransesituasjonen

• Jon Hippe, Leder offentlig sektor, Storebrand
  • Sverre Thornes, Konsernsjef, KLP
  • Bjarne Refsnes, Styreleder, Pensjonskasseforeningen

11.05 Pause

11.15 Hvordan tenker og investerer ulike aktører?

•  Kjetil Houg, Administrerende direktør, Folketrygdfondet
  • Anette Hjertø, CIO/Investeringsdirektør, DNB Livsforsikring
  • Alexandra Morris, Investeringsdirektør, SKAGEN

12.10 Lunsj

13:00 EU -taksonomi – hvordan påvirkes skadeforsikringsselskapene?

• Line Hestvik, Chief Sustainability Officer of Allianz
  • Line Asker, Seniorrådgiver Bærekraft, DNB