Dato: 29. januar 2019

Forsikringskonferansen 2019

Forsikringskonferansen ble arrangert tirsdag 29. januar Thon Hotel Vika Atrium, Munkedamsveien 45 i Oslo.

Vi fikk høre interessante innlegg og debatter om trender, både samfunnstrender og trender innen forsikring. I tillegg ble Forsikringsprisen delt ut til Marianne Sundvall. Under kan du finne presentasjonene som ble vist på konferansen.

Trender i samfunnet

Kreativ leder i Opinion, Ole Petter Nyhaug, innledet om pågående og kommende trender i samfunnet og hvordan disse kan få konsekvenser for forsikringsnæringen.

Trender i skadeforsikring

Vi fikk høre spennende innlegg om pågående og kommende trender som digitalisering/robotisering, klimautfordringer, økt konkurranse fra ulike internasjonale aktører, samt nye nasjonale aktører.  Hva vil disse trendene kunne bety for fremtidens skadeforsikringsnæring?

Vi fikk også et innlegg om status for innføringen av trafikkforsikringsavgift.

Trender i livsforsikring og pensjon

I desember 2018 la regjeringen et forslag til regler for Egen pensjonskonto i privat tjenestepensjon. Det ligger dermed an til at den enkelte snart skal kunne flytte og samle pensjonskapital fra tidligere tjenestepensjonsordninger og kapital fra ordningen vedkommende er aktivt medlem av til en selvvalgt pensjonskonto. Vi fikk blant annet høre hvordan selskaper med både stor og liten markedsandel i dag tror innføringen av pensjonskonto vil påvirke fremtidens private tjenestepensjonsmarked.

Vi fikk videre innlegg om andre trender i livsforsikring og pensjon, herunder internasjonale trender og hvordan pensjonsreformen har påvirket individers sparemønster.

Konferansen ble ledet av Beate Fahre.

Velkommen til Forsikringskonferansen 2019

Styreleder i Den norske Forsikringsforening, Leif Osland, Direktør, Finans Norge

Trender i samfunnet

Ole Petter Nyhaug, kreativ leder og partner, Opinion